Uw auto verzekeren in Portugal
Voor het verzekeren van een auto moet het voertuig een Portugees kenteken hebben, of moet worden aangetoond dmv. een formulier van de douane, dat er een invoerprocedure loopt. 

Volgens de Portugese wet is de eigenaar verantwoordelijk voor het maken van een verzekering. Het is in principe verboden om een verzekering te maken op naam van een ander dan de geregistreerde eigenaar. U kunt hier een Portugees overschrijvingsformulier downloaden voor de registratie van een voertuig op uw naam. 

Voor het berekenen van de jaarpremie zijn de volgende gegevens nodig:

      => kenteken (indien bekend)
anders  
      => merk, model en versie
      => bouwjaar
      => brutogewicht
      => ledig gewicht
      => aantal zitplaatsen 

       => cilinderinhoud
      => soort brandstof

      => aantal deuren
     

 => Volledige naam 
 => Portugees fiscaal nummer
 => geboortedatum verzekeringsnemer - bestuurder
 => eerste datum van uitgifte van het rijbewijs
 => postcode of woonplaats in Portugal
 => aantal aantoonbare schadevrije jaren, ook buiten Portugal
 => kilometerstand


WA verzekeringen:
De hoogte van de premie is een functie van onder meer de volgende variabelen:
- geboortedatum en datum van het behalen van het rijbewijs (verzekeringsnemer of gebruikelijke bestuurder)
- de postcode
- het voertuig (kenteken)
- aantoonbare schadevrije jaren (Men begrijpt hier niets van het Nederlandse tredensysteem).

All risk verzekeringen:
In de polis staat omschreven wat gedekt is, een gebeurtenis die niet in de polis omschreven is, is niet gedekt. 
Allrisk wordt hier "Danos Próprios" genoemd. De waarde van een voertuig wordt bepaald door toepassing van een wettelijke tabel, en is een functie van het bouwjaar en het type voertuig. Niet zelden zal de maatschappij overgaan tot het uitvoeren van een schouwing (hieraan zijn geen kosten verbonden).

Eigen risco kan men naar voorkeur kiezen, meestal van 0% tot 20%. Een goede agent maakt u hierop attent. Sommige maatschappijen accepteren geen 0% voor een voertuig dat niet hagelnieuw is. Het eigen risico is soms een percentage van de nieuwprijs, soms van de dagwaarde, maar kan ook een vast bedrag zijn, bijvoorbeeld € 250,00 per gebeurtenis.  

Total loss ontstaat als de schade aan het voertuig groter is dan 70% van de wettelijke waarde. Meestal is dit een situatie die ongunstig is voor de eigenaar, ondanks de verbeteringen opgelegd door recente wetgeving.

Pech onderweg/sleepdienst
Assistência em Viagem is een dekking die voorziet in wegslepen of repatrieeren van het voertuig, alternatief vervoer voor de inzittenden, en daarnaast nog een aanzienlijk aantal aanvullende dekkingen. 
Het is een dekking die uitstekend functioneert - ook in het buitenland. Men hoede zich ervoor om sleephulp of andere hulp in te roepen, voordat kontakt opgenomen is met de betreffende hulporganisatie (zij spreken Engels) en voordat expliciet toestemming door hen is gegeven - op straffe van het niet vergoeden van de kosten (die geweldig kunnen oplopen).


Belangrijk:
* Permanente circulatie in het buitenland moet gemeld worden en resuteert in een hogere premie
* Bedrijven en bedrijfsvoertuigen hebben andere condities en betalen een andere premie dan particulieren
* Voertuigen die verhuurd worden, al of niet met chauffeur, zijn een speciaal risico met andere condities en een veel hogere premie
  dan normale verzekeringen
* Sleephulp werkt ook goed in het buitenland. Altijd éérst toestemming vragen
* Nooit gaan rijden zonder zeker te zijn dat er een geldige verzekering is
* Een aanhanger moet altijd in de polis van het trekkende voertuig zijn opgenomen. Dit moet apart worden gemeld en er zijn kosten
  aan verbonden.
* Een apart verzekerde aanhanger heeft geen sleephulp, als hij bij het trekkende voertuig is verzekerd, heeft hij wel sleephulp.



Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 01/Mar/2019